Pages

vendredi 5 novembre 2010

The River Of Death / La rivière de la mort

The River Of Death

A river of blood... a river of death. It's up to you to see in this image what you want to see in it.

For me, it shows what awaits mankind. I made it after having heard ex-President Bush speech this week, in which he explained why torture was necessary, and that he was proud to have ordered it. Is this what we want to teach to our children?

A river of blood... a river of death.

Roger Gauthier, The Photographer Who Came From The Cold

••••••••••••••••••••••••••••

La rivière de la mort

Une rivière de sang... la rivière de la mort. À vous de voir dans cette image ce que vous voulez y voir.

Quant à moi, elle représente l'avenir de l'Humanité. Je l'ai réalisée après avoir entendu cette semaine le discours de l'ex-président Bush, dans lequel il expliquait pourquoi la torture était nécessaire, et qu'il était fier de l'avoir ordonnée. Est-ce vraiment là ce que nous voulons enseigner à nos enfants ?

Une rivière de sang... la rivière de la mort.

Roger Gauthier, Le photographe venu du froid

The River Of Death / La rivière de la mort

34 commentaires:

  1. Je te sens profondément morose, et moi qui suis dans les premières neige, ton sourire devrait revenir :))))

    RépondreEffacer
  2. Comment peut on être fier d'avoir ordonné la torture !!!!!!!!Ta photo exprime ton ressentiment et un mal être .Que va t il rester à nos enfants.

    RépondreEffacer
  3. I see texture, almost as a surface of trees, *bark* like.
    But I can understand why you call it the rive of death and the sentiments behind it...
    Have a lovely weekend,
    xoxo

    RépondreEffacer
  4. ich möchte diesmal mehr auf deine Worte eingehen,
    ich denke solange mit Frieden kein Geld zu verdienen ist, wird es kein Ende nehmen,
    Dummheit, Besessenheit, Gier, Macht - Ohnmacht...Grüße Jasmin

    RépondreEffacer
  5. Roger pour ta photo je ne sais pas encore quoi penser mais je vais bien trouver.
    Comment pouvoir ordonner cela!!!!!!!
    Et pour nos enfants et bien je me demande encore ce qu'il va rester pour eux!!!! Car plus cela va
    plus la galere est là aussi.
    BISOU Roger mais j'espére que tu vas bien!!

    RépondreEffacer
  6. Moi j'y vois du feu pour bruler toute cette saleté.

    RépondreEffacer
  7. Cela fait plutôt peinture que photo – peut-être le reflet des arbres – des érables? Quant à Bush, je ne peux pas toujours l’écouter, s’il parait à la télé, j’éteint. C’est lui qui a du sang dans les mains, pas la rivière.

    RépondreEffacer
  8. Bonjour et oui ns avons notre petit accent
    BI<<<<<<<<<<sou

    RépondreEffacer
  9. Bush is an idiot, he will discover that what goes around comes around... one day.

    The picture is beautiful, and full of life! The fluid motion, the vibrant autumn colours, the life giving water that we humans need so much! It's the sort of thing I would love to have hanging on my wall. Are you interested in doing a print swap?

    RépondreEffacer
  10. Roger je viens te dire bonjour
    et je vais dejeuner

    RépondreEffacer
  11. Rivière de sang, rivière de feu. L'image du hurlement sans fin que je ne cesse d'entendre en-dedans. Une belle et douloureuse image.

    --

    A river of blood, a river of fire. The image of the endless scream I hear and hear and hear inside. A beautiful, painful image.

    RépondreEffacer
  12. @Suzanne : Tu as raison, j'admets. Mais ce discours de Bush, je te dis, c'était plus que tout.

    RépondreEffacer
  13. @Françoise : Je ne sais pas ce qu'il va leur rester, Françoise. Je ne sais pas du tout. Comment peut-on bafouer la convention de Genève comme ça ? Il me semblait pourtant, rien ne nous oblige à nous abaisser au niveau des pires criminels.

    RépondreEffacer
  14. @Zuzana : You know Zuzana, I should never have explained this work. I should have shut up and let people look at it and make their own idea.

    Picasso never explained his masterpiece "Guernica". Never. I'm no Picasso, but I should have done the same.

    On the other hand, my contempt for the human species could hardly be higher.

    RépondreEffacer
  15. @Jasmin : Dear Jasmin, you have such sensitivity. This is exactly how I feel. I can feel despair in my bones. I am not sure at all that the majority of people are really for peace, are ready to respect their fellow human beings.

    When the army of the most powerful country and their leaders are ready to act like barbarians, what is there to expect, I ask you?

    When I was young, I thought foolishly that Humanity was on the verge of a major change. How stupid could I have been then!

    Roger

    RépondreEffacer
  16. @France : ... ça ne changera jamais. Je ne devrais pas trop y penser, c'est suffisant pour se taper une dépression.

    L'avenir nous dira.

    RépondreEffacer
  17. bravo for your words, roger!
    and of the image, what can i say? a perfect reflection of your words/feelings - beautiful and powerful! and i, too, see this one much enlarged and on a wall [mine, if not photophile's! ;) ]

    RépondreEffacer
  18. I adore children and I hope to have two someday... But I am not sure I want them to grow-up in such a world...

    RépondreEffacer
  19. @Solange : ... excellent, je n'y avais pas pensé. Et pourtant...

    RépondreEffacer
  20. @Vagabonde : C"est fait avec la tablette graphique... et bien sûr tu as raison : Bush a du sang sur les mains !

    RépondreEffacer
  21. @The Photophile: Hello Lanthus, Bush is more than an idiot, he's s very dangerous idiot that dragged a great country into the Iraqi war through his lies.

    I'm really glad that the picture pleases you. About print swapping, the answer is yes of course. I will email you to discuss how to proceed. Electronic hi res files travel in a much more efficient way. I could place it on my server somewhere with a password for you.

    I don't know what kind of printing facilities you have. I do print on an Epson 3800 pro (in maintenance right now), so I can also ship high quality prints up to 16x24 in on 17 in wide paper. Your choice, but delivery in South Africa may well cost 50 $ or more. So we have to discuss all this by email, what do you think? :-)))

    Roger

    RépondreEffacer
  22. Ce sont juste les feuilles de l'automne qui se reflètent dans l'eau!

    RépondreEffacer
  23. @Flo : eh ben, bon appétit... :-)))

    RépondreEffacer
  24. @Hélène : Un hurlement sans fin... j'aime beaucoup. C'est le genre d'images que ma plume électronique peut produire au coeur de la nuit, pendant que le système de son fait vibrer l'air même de mon bureau, et que tu dors, inconsciente des troubles qui me déchirent.

    •••••••••••••••••••••

    @Hélène: An endless scream... am endless silent scream... I like this very much. This is the kind of image that my graphic pen can produce in the middle of the night, while music reverberates through the air, and while you sleep my love, oblivious to the torments that are mine.

    Roger

    RépondreEffacer
  25. @Jenean: I know that many Americans share my opinion on this subject, so there is place for hope. About the image... what can I say? Nothing, except that it is the result of a complex graphic process with the electronic brush. I think that my feelings show through...

    RépondreEffacer
  26. @Adela: You're a young woman, Adela, with most of your ideals still intact. Go on and have children!. You're no fanatic, your children will not become fanatics. I do understand your doubts though, oh yes I do!

    If I may, beware of all religions. They've been responsible for so many deaths, so many wars. Politics and religion can be a deadly combination.

    I wish you success and happiness.

    RépondreEffacer
  27. et que tu dors, inconsciente des troubles qui me déchirent

    J'ai répondu en privé.

    --

    and while you sleep my love, oblivious to the torments that are mine.

    This was answered privately.

    RépondreEffacer
  28. @hpy : Non, ce n'est pas la bonne couleur... Surtout, la texture trahit en partie l'origine.

    Il y a une lointaine base photographique... une mauvaise photo de la petite rivière derrière ma maison, prise... le 3 mars 2010 à 16h10. Elle a été utile, mais pas essentielle, pour donner une certaine apparence de vagues.

    Tout le reste est le résultat de travail avec la tablette graphique d'une part, et des objets rapportés et déformés sous forme de couches multiples dans Photoshop CS5.

    Mon maître à penser pour ce genre de travail est James Longster, dont les images contiennent parfois des dizaines de couches.

    J'ai réalisé au cours des dernières années que ma fonction première n'était plus la photographie, en tout cas pas au sens où on l'entend généralement. Je suis maintenant ailleurs.

    Mon outil de travail : la tablette graphique, pas la souris, encore moins l'effroyable trackpad. :-)

    Roger

    RépondreEffacer
  29. @Hélène : ... et tu as raison, bien sûr. Toi seule connais toutes ces nuits de déchirement... pour une seule image.

    ••••••••••••••••••••

    @Hélène: ... and you're right of course. Only you know all those nights filled with doubt... for a single image.

    RépondreEffacer
  30. dieses stand heute bei uns in Deutschland in den Medien:

    Er geht zu Oprah und gibt Autogramme, er verteidigt Foltermethoden und legt sich mit Gerhard Schröder an. George W. Bush hat wieder eine Mission: die Reinwaschung seiner Präsidentschaft. Tatsächlich halten seine Memoiren einer Faktenprüfung kaum stand.

    es kann und darf nicht so etwas sein...
    Grüße von Jasmin

    RépondreEffacer
  31. @Jasmin: You speak from the heart. I, personally, despise him. -- Roger

    RépondreEffacer
  32. Extraordinary combination of red and yellow floating in the atmosphere.

    RépondreEffacer
  33. @Leovi: Thanks Leovi... This is strange, it could almost fit with some of your own beautiful abstracts that are not always abstracts. I love them all BTW./

    RépondreEffacer

Peu importe que vous soyez photographe ou non, expert ou non, je serai toujours heureux de lire vos commentaires ! :-)
•••••••••••••••••
I'm always happy to read your comments, whether you are a photographer or not, an expert or not! :-)