Genesis Of A Colour Portrait
I wanted to share with you some thoughts about how I create "portraits". And at the same time, explain in part what I have become over the years. True, I have been doing photography for 55 years now. Today however, I do not consider myself as a photographer. That's why I always say I do images, not photographs. Am I a painter, or a photographer? Neither. All my creative processes revolve around the computer, a huge beast of ultra-fast Mac Pro, the graphic tablet, and Photoshop.
Each image is the result of hours of work, sometimes several days, and it's not uncommon that I come back on an image during several weeks, on and off. As a result, it is very rare that some part of an image is left to chance. It's always painstakingly worked and checked all the way over.
The portrait in the previous post is the result of such an arduous work. Here I show you several versions that illustrate how I proceed to create such a portrait. It also shows that if I wish, I can do an almost decent ordinary-looking portrait, pretty or not. Below you can see:
• the original shot;
• the finished portrait as preferred by most;
• the version that I personally prefer.
Anybody could do versions 1 and 2, even if it takes a lot of time to do version 2. Version 3 is another story though, good or not.
Roger Gauthier, The Photographer Who Came From The Cold
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Genèse d'un portrait en couleurs
Je veux partager avec vous certaines de mes idées au sujet de la façon dont je crée un « portrait », et expliquer par la même occasion ce que je suis devenu au fil des années. Il est vrai que je fais de la photo depuis 55 ans maintenant. Aujourd'hui cependant, je ne me considère plus comme un photographe au sens propre du terme. C'est pourquoi je dis toujours que je crée des images, et non des photos. Suis-je un peintre ou un photographe ? Ni l'un ni l'autre. Ma créativité tourne autour de mon ordinateur, un énorme Mac Pro ultra-rapide, une tablette graphique, et Photoshop.
Chaque image est le résultat d'heures de travail, parfois plusieurs jours, et il est des cas où je reviens sur une image pendant des semaines de façon épisodique. Aucune partie de l'image n'est laissée au hasard.
Le portrait dans un message précédent est le résultat d'une telle démarche. Je vous montre ici plusieurs versions préliminaires qui montrent comment je procède pour créer un tel portrait. Cela montre aussi que je peux à l'occasion créer un portrait pratiquement normal. Vous pouvez voir ci-dessous :0
• la photo originale ;
• le portrait terminé de façon classique, la version que les gens préfèrent d'habitude ;
• la version couleur que je préfère.
N'importe qui peut réaliser les versions 1 et 2, même si cela prend beaucoup de temps pour la version 2. Qu'elle soit bonne ou pas, la version 3 est une autre histoire.
Roger Gauthier, Le photographe venu du froid
The Initial Photograph / La photo de départ
The Finished Portrait As Preferred By Most / Le portrait terminé dans sa version préférée par la plupart
The Version That I Personally Prefer / La version que je préfère
Tu es un perfectionniste vraiment ou tu as une patience extrème. Mais je comprend que pour toi chaque photo est une oeuvre, quant à moi chaque photo est pour accompagner mon texte. J’aime bien le portrait no. 3 tout en la trouvant un peu blafarde, mais plus saisissante.
RépondreEffacerC,est vrai que tout les goûts sont dans la nature, et je te comprend que tu préfères la nu. 3 ,ais ma préférée est la numéro 2 quoique le sujet est très bien !
RépondreEffacerJ'ai reçu encore une mauvaise nouvelle ce matin, un de mes cousins est décédé et il était beaucoup plus jeune que moi.... je ne sais rien pour les arrangements pour le moment et il est fort possible que ce soit long, mais bon on a qu'à attendre !
foarteinteresant
RépondreEffacerYour build process is admirable, the second photo is the most aesthetically perfect but the third has a special charm despite a finding that was somewhat hidden on the top and side of the face where there is more incidence of light. That's my opinion, but not a criticism because the teacher is you. ;))
RépondreEffacerSill
@Vagabonde : Je comprends tout à fait ceux qui font de la photo avec des objectifs différents. Non seulement cela a sa place, mais c'est très utile et beaucoup de photographes en obtiennent des résultats exceptionnels. Cela dit, obtenir la version 2 sans y mettre beaucoup de temps est impossible.
RépondreEffacerCela demande aussi un équipement différent et beaucoup plus dispendieux. Et le découragement est souvent le premier résultat, comme en beaucoup d'autres choses j'imagine...
@Suzanne : Au sujet de la photo, je ne suis pas du tout surpris, et c'est d'ailleurs un excellent choix !
RépondreEffacerPour ton cousin, je ne savais pas. Mes sincères condoléances, il me semble que ça fait beaucoup dernièrement. Je vais t'appeler sous peu.
@Sill: A teacher? Don't say that, Sill. A teacher is like a prophet: he talks in the middle of the desert and nobody listens or is interested. Does the teacher know? Like the Prophet, maybe yes, maybe no... and one thing is for sure, nobody listens.
RépondreEffacerIf there was a teaching here, it would only be that one usually shoots a photo resembling version 1, but creating version 2, more perfect, is possible but time-consuming.
Creating version 3 needs some daring though. Vagabonde said a bit washed out... which was intended to keep the interest only on a very few main points. The rest is up to your imagination...
I will present today or tomorrow a series of black and whites made from the same photo. Each of them leaves a totally different impression!
Just ask yourself: how old apparently is the model in version 2 here, and how old does she look in the black and red version presented previously?
See... :-)))
What a wonderful doubt!!!
RépondreEffacerThe art of creation... why it has to have a name? You are an artist and this is true! A good and awesome truth!
Good hug!!
For me, being a teacher is one who deserves all the respect in the world because he shares the knowledge with everyone.
RépondreEffacerActually the version number 3 is daring and different. I really liked but was in doubt about the light hitting.
Each version represents one age, number two she was very young and black with red seems to have been older.
Oh yes, Jaime, this doubt lives within us and always will I fear. Is it wonderful? I don't know. It is almost self-destructive at times.
RépondreEffacerWhat will I do next? Will it be as good? Where has my creativity gone? Away forever?
I am going to Paris at the end of March and you can be assured that it will be a photographic spree. A different city, so beautiful. My muse will be back by then...
Thanks for caring, Jaime! :-)
@Sill: Yes... when there is knowledge to share... and when asked for in this kind of circumstances. There are forums (photo.net is one) where I will soon to back, where critiques are pretty direct when you ask for it. Like... this photo is not worthy of you! Hmm... :-)
RépondreEffacerIt is different in blogs. Real critiques are not wanted 99% of the time. So this is why I tell my friends, if you want a Honest to God critique, ask for it. If not, I will not venture there.
Till a couple of years ago, PHOTOGROUP was a very private group that received my photos by email for critique. I learned a lot that way, from guys like James Longster, Steve Wandzura, Bob Ortiz. I will probably re-create PHOTOGROUP as a private email group, on invitation and for those interested. :-)))