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vendredi 6 février 2009

The Moment Of Truth / Le moment de vérité

Three Unnamed Pictures Without Comment: The Moment Of Truth
We will begin by giving names to those pictures:
Winters Of Years Past
The Bench
Japanese Monsters
Don't shoot! That's how they are named, for better or for worse.
The third one was for fun. Those of you who saw power lines towers in it were absolutely right. I started with a totally drab power lines picture and decided to study in depth the Minimum... and Maximum... Photoshop filters. Used in combination with other filters on a colourful picture, results can be amazing. Here they were so and so, so I decided to add a bit of red with the graphic pen just for the fun of it. It's still so and so as far as "art' is concerned, but I think it's funny. And as Jacques wrote, who knows? Maybe if I were well known, it could be in a museum and people would scratch their head looking at it... I'm scratching my head myself, but I had fun.
Look  at the now black and white sepia one, called Winters Of Years Past. You see my problem? Conditions were not good. I removed all "modern artefacts" line electric lines and poles and such. What is there left? Not much... That's why I put in some sepia, it seemed more appropriate. I made a new version, in black and white and with much more contrast. Maybe it's better, maybe not. I personally prefer the sepia version. Not a great picture, granted, but I find it very soothing as a desktop picture.
(Patrick, there are several approaches to sepia, as you know. I will cover this point in a technical post during the weekend.)
Now the one I call "The Bench". In my very humble opinion, this is by far the best of the three, at least now. Jacques (and others) saw directly through it: those extraordinary shades of grey... I was so taken by those shades that I lost contact with what contrast and brightness should be with snow. The new version is way better even if there is still some work to do. Thank you Jacques for the critique. The makings of an Ansel Adams shot? I don't know, the shades are certainly there, but I perhaps overcorrected and lost part of the shades in the snow, and this would be a shame. I shall have to rethink this one once again.
Speaking of Adams, he was a true master of the darkroom: burning and dodging he mastered thoroughly.
The last picture shows part of the work involved in this last version: electronic dodging and burning are now part of a non-destructive process, hence the multi-layered structure. I shall cover this in another Photoshop post in the near future. Layers are now also the name of the game.
I could not thank you all enough. And I hope that you will add your grain of salt to this post too, helping me to finally make a very acceptable shot with "The Bench".   :-)
Thanks once against to each of you. The diversity of opinions is to be expected and I shall talk about it in a future post: What conclusions can one draw from it?
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Trois images sans titre et sans commentaire : le moment de vérité
Donnons d'abord un nom à ces trois images :
Hivers d'antan
Le banc
Monstres japonais
Du calme ! Ce sont les noms que je leur ai donné, pour le mieux ou pour le pire.
La troisième, Monstres japonais, c'était pour le plaisir de la chose. Ceux et celles d'entre vous qui y ont vu des pilônes de ligne à haute tension ont raison. J'ai pris comme point de départ une photo tout à fait quelconque de lignes à haute tension et j'ai décidé d'étudier à fond les filtres Photoshop Minimum... et Maximum... . Sur une image aux couleurs vives, utilisés avec d'autres effets, les résultats peuvent être étonnants. Le résultat ici était tout à fait ordinaire ; j'ai donc ajouté des touches de rouge avec le crayon électronique pour le plaisir de la chose. Ce n'est toujours pas fameux, mais je pense que c'est amusant. Et comme Jacques l'a écrit, qui sait ? Peut-être que si j'étais un artiste très connu, ça pourrait se retrouver dans un musée et les gens se gratteraient la tête en la regardant... Je me gratte moi-même la tête, mais j'ai eu bien du plaisir.
 La photo sépia qui est maintenant ici en noir et blanc pose un problème très différent. Je l'ai appelée « Hivers d'antan ». Les conditions étaient mauvaises (quoi d'autre ?). Je me suis débarrassé de tout ce qui nuisait comme les fils, les poteaux, et cetera. Il n'y avait plus de contact avec la modernité, enfin pas beaucoup, c'est pourquoi j"en avais fait une image sépia. La nouvelle version, en noir et blanc, est plus contrastée. Mieux ou pas ? Je préfère pour ma part la version sépia. Ce n"est pas une image extraordinaire, mais je la trouve très reposante comme fond d'écran.
(Patrick, je vais reprendre dans un nouveau message les différentes techniques que j'utilise pour créer une image sépia.)
Venons-en maintenant à celle que je trouve la meilleure, « Le banc ». Jacques (et d"autres)  a vu directement le potentiel considérable de cette photo avec ses extraordinaires dégradés. J'étais si concentré sur ces dégradés que j'en ai perdu de vue ce que devaient être les contrastes et la luminosité de la neige. La nouvelle version est bien meilleure je crois, même s'il reste du travail à faire.
Merci Jacques pour la critique. Une photo digne d'Ansel Adams ? Je ne sais pas, les dégradés sont très certainement là, quoique j'aie peut-être sur-corrigé dans cette nouvelle version. Ce serait une honte d'avoir perdu une partie des dégradés, il faut que je continue de méditer sur cette photo.
Parlant d'Ansel Adams, il était un véritable maître du contrôle de l'exposition à l'aide de masques.
La dernière image illustre une partie du travail impliqué dans la production de cette nouvelle version : le contrôle de l'exposition, par masques ou non, se fait maintenant à l'aide d'un processus non destructeur et réversible impliquant une structure multi-couches. J'aborderai ce point dans un message sur Photoshop, dans un proche avenir. Une chose est sûre, les couches sont maintenant le nerf de la guerre.
Je saurais trop vous remercier tous. J'espère  que vous allez encore ajouter votre grain de sel dans ce message, ce qui m'aidera à produire un « Banc » acceptable. :-)
Je remercie encore une fois chacun d'entre vous. La diversité des opinions était à prévoir. J'y reviendrai dans un prochain message.
RogerG





8 commentaires:

  1. Pour la version nb de la petite maison, je préfère le sépia, mais bon c'est mon choix, pour l'autre que tu intitule le banc , je l'adore en nb comme elle est là !je ne sais pas ce que tu lui a donné et je la trouve magnifique comme ça, c'est toujours juste mon goût !

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  2. Allô Suzanne, moi aussi je préfère la sépia, je la trouve reposante, si tu vois ce que je veux dire. L'autre en noir et blanc, je dois dire que les commentaires de tout un chacun m'ont permis de mieux la fignoler. Là, elle a de l'allure je pense...
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    Hello Suzanne, I also like the sepia version better, I find it soothing, if it makes sense... The other picture in black and white, I must say that it is now quite good, thanks to all of uou!
    RogerG :-)

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  3. Roger, I'm amazed every time I look at pictures that you have taken and worked with. You're AMAZING with a camera!!! My absolute favorite of the three of these would have to be the bench, I don't know why, it's just very calm and peaceful! I love getting the e-mails for your pictures they're great! ~Kylie

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  4. I like the "Winters of Years Past" in B&W also, while the sepia gives it an older feel, the B&W seems to fit the character of a cold/winter image well. I would have liked it a little better if the crop on the left hadn't been quite so close to the tree in the foreground.

    Regardless of how good the tone in "The Bench" might be, for me, I'm just not sure the content is that special, but what do I know?

    I'm just not sure about "Japanese Monsters", it might hang in a gallery with an incredibly high price tag or it may only be stuck on someone's refrigerator door, I just don't know. I want to sit on the fence with this one.

    FWIW, the changes you made in your image server have made my old version of Safari work better than before.

    Patrick

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  5. Hey Kylie, you don't say! I can't be THAT good but what the heck, thanks a thousand times for the heartfelt praise. Things OK down there in the Lowlands? :-)
    Patrick, don't feel bad, the Japanese Monsters will end up in the trash... As for The Bench, well, how many times does that happen to you, to me, to us all? The shades of grey mesmerise me, along with the absolute loneliness of this eccentric bench that we almost do not see at first. Nobody there, so distressing. And this is, truly, the real message of this picture. Not a funny one, when one thinks about it.
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    Hé Kylie, tu me dis pas... je ne peux pas être aussi bon que ça ! Tout de même, merci mille fois pour un compliment aussi sincère. Tout est OK par chez vous ? :-)
    Patrick, ne t'en fais pas, les Monstres japonais vont finir dans la poubelle. Pour ce qui est du Banc, est-ce que cela ne nous arrive pas souvent, à toi, à moi, à nous tous ? Quant à moi, les teintes de gris m'hypnotisent. Ajoute à ça ce banc solitaire, tout à fait en bas à droite, si isolé qu'on ne le voit pas au premier coup d'oeil. Il n'y a personne, une si triste solitude.
    Et c'est là, vraiment, le véritable message de cette photo. Cette photo n'a rien d'amusant, quand on s'arrête à y penser.
    RogerG

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  6. Patrick, I forgot to tell you, what you experienced with Safari was probably due to Picasa which can be quite slow. My own server is way faster.
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    Patrick, j'oubliais, le ralentissement dans Safari était probablement dû à Picasa qui est parfois très lent. Mon propre serveur est beaucoup plus rapide.
    RogerG

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  7. Everything is great down here...just waiting impatiently for all the snow to disappear!! How is everything up there? You, Helene, and Elizabeth?! Hope all is well!

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  8. Still in winter here... the snow is not about to melt. Temps about -10 to -20, though the joker on TV says it shoul;d go up to above zero for a few days. A joker, I said... And all is well here, everybody fine, keeping in shape with the shovel...
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    C'est toujours l'hiver ici, Kylie, la neige n'est pas sur le point de fondre  Le thermomètre se maintient autour de -10 à -20, mais le farceur à la télé prévoit pluse de zéro pour quelques jours, on verra bien. Tout le monde est bien ici, on garde la forme à l'aide de la pelle.
    RogerG :-)

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