Pages

mercredi 29 juillet 2009

ISO 4000: Why Not? / ISO 4000 : Pourquoi pas ?

ISO 4000: Why Not?

This picture was taken somewhere between Saguenay and Charlevoix, along the road called "Le petit parc". This is only a snapshot, nothing more, that I took to illustrate what modern (and expensive...) cameras can do. Look at part of the EXIF data:

Camera Model: Canon EOS 5D Mark II

Exposure Time: 1/8000 sec

F-Number: f/8.0

Exposure Program: Aperture Priority

ISO Speed Rating: 4000

Lens Aperture: f/8.0

Focal Length: 88.00 mm

Look at that: ISO 4000, yep. I applied no special noise reduction and a minimum post-treatment. So yes, this camera really allows you to shoot at ISO 4000 if need be. I don't pretend that image quality would not be better at, say, ISO 800, it would. But it seems that we have acceptable results even at ISO 4000.

The 5D Mark II allows to push ISO to 25 000. My own results show that you get so much noise at such a setting that the results are unacceptable.

••••••••••••••••••••••••••••

ISO 4000 : Pourquoi pas ?

J'ai pris cette photo quelque part entre Saguenay et Charlevoix, le long de la route surnommée « Le petit parc ». Ce n'est rien d'autre qu'un instantané visant à montrer ce qu'un DSLR moderne (et dispendieux...) peut faire. Jetez un coup d'oeil à une partie des données EXIF :

Camera Model: Canon EOS 5D Mark II

Exposure Time: 1/8000 sec

F-Number: f/8.0

Exposure Program: Aperture Priority

ISO Speed Rating: 4000

Lens Aperture: f/8.0

Focal Length: 88.00 mm

Regardez ça : ISO 4000, oui. Je n'ai appliqué aucune réduction de bruit et un minimum de post-traitement. Oui, cet appareil photo vous permet réellement d'obtenir des résultats acceptables à ISO 4000. Je ne prétends pas que les résultats ne seraient pas meilleurs à, disons, ISO 800, ils le seraient. Mais il semble bien qu'on peut obtenir des résultats acceptables à ISO 4000 lorsque nécessaire.

Le 5D Mark II permet de pousser l'ISO jusqu'à 25 000. Mon expérience montre que les résultats sont alors inacceptables.

Roger Gauthier

Snapshot at ISO 4000 / Instantané à ISO 4000


3 commentaires:

  1. Cette photo est excellente ou à peu près....Ce qui est technique, je m'y perds toujours....

    RépondreEffacer
  2. ISO 4000, poil au profil.

    Bon, OK, c'est joli. Classique, mais joli. Un compliment comme tu aimes

    Oui, oui, je sais que ce n'était pas le but de l'opération.

    --

    4000 shmousand.

    OK, OK, it's nice. Nice and classical. I know you'll just love that.

    Yeah, yeah, I know, that's not the point.

    RépondreEffacer
  3. As I said, this is only a test picture to illustrate a point, nothing more.

    I intend in the following weeks to make a comparative analysis of the results obtained at different ISOs. It will then be much easier to see what is what and which settings are worth it.

    ••••••••••••••••••••••

    Comme je l'ai dit, ceci n'est une photo test pour illustrer ma pensée, rien d'autre.

    Durant les prochaines semaines, je compte faire une analyse comparée des résultats obtenus à différents ISO. Il sera alors beaucoup plus facile de tirer des conclusions et de voir quels réglages en valent la peine.

    Roger Gauthier :-)

    RépondreEffacer

Peu importe que vous soyez photographe ou non, expert ou non, je serai toujours heureux de lire vos commentaires ! :-)
•••••••••••••••••
I'm always happy to read your comments, whether you are a photographer or not, an expert or not! :-)